Plan przywrócenia ruchu kolejowego na trasie Kartuzy – Sierakowice – Lębork w województwie pomorskim
Region pomorski otrzymał dobre wieści. Władze samorządowe podpisały list intencyjny z ministerstwem odpowiedzialnym za infrastrukturę oraz z PKP, dotyczący planów odtworzenia połączenia kolejowego między Kartuzami, Sierakowicami i Lęborkiem. W tym momencie, te instytucje intensywnie poszukują środków finansowych na sfinansowanie tej inwestycji.
Jak donosi Przemysław Zieliński, reprezentujący dział prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Ministerstwo Infrastruktury wraz z samorządem województwa pomorskiego rozpoczęło skoordynowane wysiłki na rzecz zdobycia funduszy niezbędnych do przeprowadzenia prac budowlanych. Wśród tych prac, ważne miejsce zajmuje reaktywacja ruchu pociągów i przebudowa istniejących obiektów infrastruktury transportowej na linii numer 229, biegnącej od Kartuz przez Sierakowice do Lęborka.
Oprócz tego, PLK SA wyraziły chęć podjęcia się realizacji robót budowlanych mających na celu poprawę dostępności do terenu przyszłej elektrowni jądrowej, która mogłaby powstać przy linii kolejowej nr 229. Oczywiście, takie działania byłyby możliwe tylko w przypadku, gdyby elektrownia ta została zidentyfikowana jako inwestycja towarzysząca, zgodnie z ustawą o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących z dnia 29 czerwca 2011 roku.
Jeżeli PLK SA uzyskałyby środki finansowe na realizację tych planów, podjęłyby również szereg działań mających na celu: uruchomienie mijanek na linii kolejowej nr 213 w Helu Bór i Chałupach, rozbudowę istniejącego i budowę nowego peronu na stacji we Władysławowie. Dodatkowo, planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie wymaganych decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 prowadzącego od stacji w Redzie do przystanku Władysławowo Port oraz robót budowlanych na linii nr 212 biegnącej między Lipuszem, Bytowem a Korzybiem. Te działania pozwoliłyby na realizację przewozów na trasie Bytów – Lipusz – Kościerzyna – Gdańsk, co byłoby możliwe dzięki powiązaniu z obecnie modernizowaną linią kolejową nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia Główna.