Kolej na atomową przyszłość: Rewitalizacja trasy Kartuzy–Lębork w służbie energii jądrowej

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 229, która łączy Kartuzy z Lęborkiem przez Sierakowice. Ta inwestycja staje się kluczowym elementem w kontekście rozwoju infrastruktury wokół planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowie. Dzięki niej region Kaszub zyska nowe perspektywy rozwoju gospodarczego poprzez zapewnienie tańszej i bezpieczniejszej energii elektrycznej.
Strategiczne znaczenie infrastruktury transportowej
Podczas spotkania w Sierakowicach premier Donald Tusk podkreślił znaczenie efektywnego systemu połączeń drogowych i kolejowych dla sukcesu projektu elektrowni jądrowej. Rewitalizacja trasy Kartuzy–Lębork jest pierwszym krokiem w budowie kompleksowego zaplecza transportowego, które ma wspierać realizację przedsięwzięcia w Lubiatowie. Ważną rolę w tym procesie mają odegrać lokalni specjaliści oraz polskie firmy, co przyczyni się do wzrostu zatrudnienia i wykorzystania krajowych zasobów.
Podpisanie umowy z wykonawcą
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły podpisanie umowy z firmą Torpol na modernizację linii kolejowej nr 229 w formule „projektuj i buduj”. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, poinformował, że wartość umowy wynosi ponad 625 milionów złotych brutto. Projekt ten jest częścią większego planu, który ma na celu poprawę dostępu do Trójmiasta i jego portów zarówno dla pasażerów, jak i towarów.
Zakres prac modernizacyjnych
Modernizacja obejmie około 60 km od dawna nieczynnego odcinka trasy, na którym ostatnie regularne połączenia odbywały się w 2000 roku. Projekt zakłada renowację 13 obiektów inżynieryjnych, remont 109 kolejnych, instalację nowoczesnych systemów sygnalizacji oraz podniesienie bezpieczeństwa na 38 przejazdach kolejowo-drogowych. Planowane jest również utworzenie trzech nowych przystanków, w tym Sierakowice Szkoła, oraz modernizacja 11 istniejących stacji. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
Harmonogram i etapy realizacji
Prace na odcinku Kartuzy–Lębork to pierwszy z trzech etapów zapewnienia dostępu kolejowego do lokalizacji elektrowni w gminie Choczewo. Drugi etap obejmie modernizację linii 229 z Lęborka do Łeby i budowę nowych odcinków przez teren elektrowni do stacji Steknica. Trzeci etap dotyczyć będzie linii 230 na trasie Wejherowo–Choczewo. Proces wyboru wykonawcy dla drugiego etapu planowany jest jeszcze na ten rok, a dla trzeciego – na drugi kwartał 2026 roku. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na rok 2029. Równolegle, konsorcjum Westinghouse–Bechtel ma budować trzy bloki AP1000, z których pierwszy ma zostać rozpoczęty betonowaniem w 2028 roku.
Ta inwestycja nie tylko przyczyni się do rozwoju infrastruktury kolejowej, ale także stworzy nowe możliwości dla mieszkańców regionu, którzy będą mogli uczestniczyć w tym ambitnym projekcie.