Kolej powraca! Linia Kartuzy – Lębork kluczem do polskiego atomu po 25 latach przerwy

Po 25 latach nieobecności pociągi ponownie zagoszczą na trasie kolejowej nr 229, łączącej Kartuzy z Sierakowicami i Lęborkiem. Odtworzenie oraz unowocześnienie tego odcinka ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Projekt ten stanie się głównym szlakiem transportowym dla budowy i wsparcia pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Przewiduje się, że prace zostaną sfinalizowane w 2028 roku. Na realizację inwestycji, której wartość wynosi ponad 508 milionów złotych netto, umowę podpisały Polskie Linie Kolejowe S.A.
Znaczenie inwestycji dla energetyki jądrowej
Rozwój polskiej energetyki jądrowej wymaga nie tylko odpowiedniego zaplecza energetycznego, ale również infrastrukturalnego. Odbudowa linii kolejowej Kartuzy–Lębork spełnia dwa zasadnicze cele: poprawę dostępności komunikacyjnej rejonu Pomorza oraz zapewnienie sprawnej logistyki dla budowy i eksploatacji pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Inwestycje związane z Polskim Atomem to nie tylko budowa bloków energetycznych, ale również rozwój infrastruktury, który wspiera rozwój regionów i wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Modernizacja stacji i przystanków
Na niemal 60-kilometrowej trasie zmodernizowanych zostanie 11 stacji i przystanków, a także powstaną 3 nowe przystanki, co zwiększy dostępność kolei w tej części województwa pomorskiego. Nowe perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Przebudowa infrastruktury inżynieryjnej
W ramach projektu przebudowie poddanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty, natomiast 57 obiektów przejdzie gruntowny remont. Dodatkowo, dzięki instalacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, pociągi będą mogły poruszać się sprawniej i bezpieczniej.
Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach drogowych
Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach dróg z torami zostanie podniesione poprzez modernizację 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie i towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
Harmonogram i finansowanie projektu
Projekt o wartości ponad 508 milionów złotych netto jest finansowany z budżetu państwa i realizowany przez firmę Torpol SA w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.
Etapy realizacji projektu
Rewitalizacja odcinka Kartuzy – Lębork stanowi pierwszy etap większego projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino. Drugi etap obejmie modernizację linii Lębork – Łeba oraz budowę nowych odcinków przez Choczewo i okolice elektrowni do stacji Steknica.
Trzeci etap zakłada modernizację linii Wejherowo – Choczewo. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy Pomorza po ponad trzech dekadach będą mieć dostęp do kolei. Zakończenie wszystkich prac przewiduje się na 2029 rok.